Followers

Tuesday, January 11, 2011

A trip to Perak...

Assalamualaikum and hallo sume..
Lama betul aku da tak buat entry baru..
Mcm2 nk cite sebenarnye tp tak bape pandai nak storykan camner..
Xpe2..still in learning process nk tulis blog ne..

1st,nk cite pe keje aku time cuti bln 12 aritu..
Selaen makan,minum,tido,toilet & aktivti2 wajib manusia normal, sure la de aktiviti laen yg aku buatkan..
Okie2,kite start dengan pas balik dri U aritu..

Balik dari U bln 12 aritu..Cti semester start lambat gara2 exam abes lambat yg disebabkan banjir yg melanda Kedah time tu..Mmg 1st time la tengok banjir teruk depan mate..xpe2,kedah dah ok dah sekarang..selamat dah nk ke jitra pasne..then aku pun sampai rumah lepas berusaha keras menjawab exam final..ok la dapat gak cuti sebulankan..perancangan awal start cuti nak kuar ngan kawan-kawan Georgian dulu @ GLG (Geng Lepak Georgian)..sian Alif Hafiz dan bini rancang lame tuk g Melaka kota bersejarah tapi majoriti xpat g..jadi perancangan GLG tuk kuar terpakse ditunda ke 1hb & kat JJ je..Sori ye alip,kawan ko sorang ne terpaksa g Perak time tu..

Nape kene g Perak lak..??? Ha..sebabnye,ayah aku selaku Pak Su telah dipaksa oleh cousin aku (Abg Jaini) tuk datang ke situ tuk kenduri kahwin die..Abg Jaini ne anak kepada Mak Teh iaitu akak ayah aku..majoriti adik beradik ayah aku & sedara mara belah die dok kat Perak and area utara..Last time My family and I g Perak time Abang si Abang Jaini ne (korang paham kan) merangkap cousin aku jugak kahwin, tu pun time aku form 3 kalo tak silap @ tahun 2005..so dah 5 tahun la kitorang tak balik ke Perak tu..sorang je yg tak follow ke Perak,adik laki aku sebab die kene amek SPM..de 1 paper time 20hb tu..xpela,kalo die de pun,tak muat dah kete..

Time ke Perak (18hb), my lil sis yg paling kecik takde sekali dalam kete sebab die dah sebulan dok kat sana ngn family Mak Lang (akak kepada ibu aku)..kitorang gerak petang dari rumah,pas asar & lepas berhenti 3 kali kat tempat perhentian, akhirnye sampai kitorang kat rumah Mak Lang..ne first time aku sampai rumah MakLang aku ne sebab sebelum ne die dok kt KL,baru 3 tahun die pindah ke Parit Buntar,Perak..rumah die pegh, mmg lagi besar la dari rumah aku..kire mewah la..xpela,family die memang mewah jugak..kire senang la jugak hidup..malam tu family aku rehat,tido sana..esok pagi dah nak gerak ke rumah Mak Teh lak..

rumah Mak Lang..

Dilah (kazen) nyer teddy..


Esoknye, pagi2 lagi kitorang bergerak ke Terong..pas breakfast kt rumah Mak Lang,my father drive la ke terong..hari Sabtu yang indah & kazen ku akan bersanding kat rumah perempuan hari ne..rumah pengantin laki ngn pempuan xdela jauh,de la dalam 20 minit perjalanan..tema kat rumah perempuan hijau..keje aku time hari tu, jadi fotografer tuk kazen aku ne..die bagi aku pakai digicam die yg touchscreen..aku pulak biakan adik perempuan aku pakai dgcam aku,,

siap de banner tu..


Xdela kitorang lame2 kat sana..pas dah makan2,kitorang pun gerak la dari situ..kitorang g rumah Mak Teh, tolong-tolong pape yang patut sebab esok kndri kat rumah laki lak..aku follow ayah aku g potong-potong daging lembu yang orang sana dah sembelih pagi tadi..ramai la sedara-mara dah datang petang tu..malam tu kitorang makan ramai2 ngn sedara-mara yang dari trolak, keladi, & yang dari area2 situ jugak sambil tgk bola Malaysia vs Vietnam 2nd leg..best2 dok ramai2 camtu & time tu la bru aku kenal sedara-mara yg memang jarang jumpe ne..tp aku cam takde geng la kt sana sebab majoriti yg pangkat kazen2 ne sume dah beranak pinak & anak2 diorg sume still kecik2 lagi..malam tu mula-mula ingatkan nak tdo kat rumah Mak Teh je,tapi disebabkan ramai sangat yang ade kat ctu,jd my parent wt keputusan malam tu kitorang tido kat rumah Mak Tam (akak ayah aku)..

ngan family Pak Tam @ Prof Ucop (paktam yg suruh pggl die camne)


Next day, 20hb, pagi tu sempat kitorang bergambar dulu ngn family Mak Tam sebelum gerak ke rumah Mak Teh..yelah,bukan selalu jumpe kan..masing-masing jauh..pas sume dah siap,kitorang due2 family gerak la ke rumah pengantin..tema kat rumah pengantin laki kaler purple..meriah kenduri kat rumah laki ne..ramai la jemputan yang datang..mmg ramai kenalan kazen aku ne..yg uniknyer kenduri time aku kt sana,sume lagu-lagu yang diorang pasang adalah lagu nasyid, Maher Zain & Wali Band..xde lagu-lagu Selamat Pengantin Baru or lagu-lagu laen yang biase aku dengar time kenduri kahwin area selatan ne..mmg Islamic lebih la kat area sana..

bergambar ngn pengantin & Mak Teh..


Malam tu baru kitorang tido kat rumah Mak Teh..sedara-mara yang laen-laen sume dah gerak balik petang tu..xpela,lgpun diorang xde dok jauh cam kitorangkan..sebelum tido borak-borak ngan pengantin baru,then sume tido nyenyak malam tu..Zzzzz...

Last day kat Perak, 21 hb..bgn pagi,siap-siap, kemas pape yang patut, & dah nak gerak balik dah..lebih kurang kul 11 pagi, bergerak la kitorang balik ke selatan tanah air balik..My dad letih sebab xcukup tdo, jadi kenelah anak teruna die ne yang drive..Aku pun drive la dari Terong tu, ikut hway terus ke selatan..ayah kate jom la singgah rumah Pak Ngah (abg ayah) kat trolak sebab otw je kan..jadi aku pun drive la ke sana..1st time singgah kt situ,sebab sebelum ne ayah tak pernah bawak kitorang singgah sana..singgah la kitorang kt Felda Trolak tu & alang-alang terus lunch kat sana..kejap je kat sana,then kitorang pun bergerak pulang..

Balik tu pun aku drive & my Dad sedap je tdo kat sebelah..sorang je yg tak tido jugak time tu selaen aku iaitu      my sis Mastura..die ne sebok-sebok bergambar pakai kamera time aku tengah drive..bia la die kan,asalkan die bahagia..Alhamdulillah petang tu kul 7 kitorang sume selamat sampai rumah..rekod peribadi terjauh aku penah drive,dari perak sampai ke n9..

Abg Jaini & Kak Asmida


P/s : Selamat pengantin baru wat kazen ku Ang Jaini ngan pasangannye Kak Asmida..Semoga berkekalan & de banyak anak.. =)

3 comments:

  1. slamat pengantin baru utk cousin u...
    btwy,tahniah pecah rekod pemanduan jauh..;)

    ReplyDelete
  2. salam..

    selamat pengantin baru buat kedua2 mempelai..

    **follow ur blog

    ReplyDelete