Followers

Friday, February 18, 2011

Diriku menuntut ilmu di sini..

Assalamualaikum & Selamat hari _______(mengikut hari korang baca) semua..

Post kali ne nak wat pasal tempat-tempat aku study dulu which is dari zaman sekolah sampai la sekarang..tetibe lak di hari jumaat ne dapat idea nak wat entry pasal ne kan..beikut merupakan tempat-tempat aku menunut ilmu :

1.Tadika

Port study : Tadika Al-Furqan
Lokasi     : Kat Taman pe tah,ala,taman yang dekat ngan SK Tasik Jaya tu..
Masa       : Time umur 5-6 tahun



Ok-ok, majoriti kita start belajar dari tadika kan..aku start tadika time umur 5 tahun..time tu tengah dok kat KL lagi..aku pun tak sure la aku masuk tadika pe, tapi lebih macam sekolah agama je time tu..pakai baju melayu putih,samping hijau gi sana..tapi tak lama study situ sebab time nak dekat tengah tahun pindah ke Paroi,N9..


Kene berlakon jadi orang kaya time ne..


Bila kat N9,parent pun hantar aku masuk tadika Al-Furqan..tadika tu takdela jauh sangat dari rumah,tapi kene gi sana naek van gak la..time mula-mula daftar situ dah tengah tahun dah..kat tadika tu kan de tuk dak-dak yg 5 tahun & 6 tahun..tadika tu die wat kat rumah 2 tingkat..bawah dia gunakan untuk kelas student 5 tahun & tingkat atas untuk yang 6 tahun..biasenya time pagi-pagi sume akan kumpul kat bawah dulu sebelum geng-geng 6 tahun naek atas..


Mari tadah tangan baca doa..



Tapi aku ne special kes..sebab pe..?? Aku tak tau lak yang dak 6 tahun je kene naek atas..aku nampak ade dak-dak ne naek jadi aku pun follow je..join sekali pe yang dak-dak 6 tahun tu belajar..selamat basic tuk bace & kira-kira dah ade time tu jasa My Mom,jadi dengan penuh innocent aku stay je kat kelas atas sampai abes tahun tu..


Sambut birthday kat kelas tu..


Aku dapat tau sepatutnya aku asalnye student bawah pun sebab cikgu de wat carta yg letak gambar-gambar murid yg 5 tahun & 6 tahun..gambar aku de kat kelas lagi 1 sedangkan aku belajar kat kelas yang laen..time tu baru paham yang aku ne salah kelas tapi cikgu-cikgu tak kisah pun sebab dah de basic kan..next year tu sekali lagi aku mengulang belajar pe yang dah aku belajar tahun lepas..


Aku dah graduate..!!


P/s : Ne zaman yang paling relax,memang tiap-tiap hari enjoy,gi belajar,makan-makan, maen-maen ngan kawan-kawan..Sangat enjoy..!!


2.Zaman Sekolah Rendah 

Next, bermulalah zaman persekolahan..time sekolah rendah ne aku de study kat 2 sekolah..ne details sekolah-sekolah tu.. :


i) Port study : Sekolah Kebangsaan Taman Paroi Jaya (SKTPJ)
   Lokasi     : Kat Taman Paroi Jaya,ala,taman yang de stadium tu..
   Masa       : Time umur 7-11 tahun, dari darjah 1 sampai darjah 5 setengah


ii)Port study : Sekolah Kebangsaan Taman Seri Pagi (SKTSP)
   Lokasi     : Taman Seri Pagi @ depan rumah sendiri..
   Masa       : Time umur 11-12 tahun, dari darjah 5 sampai grad sekolah rendah

Time era ne lah diriku mula belajar pelbagai perkara..macam-macam kenangan lah bila time awal-awal zaman sekolah dulu..ade tu sengaja belakon depan ayah wat-wat tak sihat time dalam kete bia dapat cuti tak gi skul.. ^^ ..hehehe..tapi jarang la wat camtu,penah wat sekali dua je..


Gambar nostalgia SKTPJ..


Tapi time pertengahan darjah 5, aku kene pindah sekolah..tu pun sebab sekolah yang aku nak pindah ne kat depan rumah je..jadi berhijrahlah aku ke SKTSP..yela,lagi senang pindah sekolah dekat & dapat jimatkan bajet family kan..time masuk SKTSP de dua kelas je dia bukak tuk darjah 5..sekolah baru kan,jadi memang tak ramai la student dia..

Kitorang 2 kls ne la yg first batch UPSR SKTSP..total de 86 or 87 student kalo tak silap..ade la 3 orang dapat 5A & 3 orang gak yang dapat 4A1B..salah sorang yang dapat seteret A ne adalah Cik SawangPinky ne..


Ehsan dari cik SawangPinky..




P/s : Time hari kuar result UPSR,serius aku tak tau akan kuar result aritu..sampai-sampai sekolah je time borak-borak ngan kawan-kawan,baru la tau result kuar aritu..mood hari tu : takde perasaan,nervus pun tak..hahaha..tah pape..




3.Zaman Sekolah Menengah


Zaman sekolah menengah..!! Antara zaman yang seronok sekali.. ^__^


Lokasi     : Tengah bandar Seremban,dekat-dekat ngan lake garden..
Masa       : Cam biase,kite sekolah menengah dari umur 13-17 tahun..

Time mula-mula masuk sekolah ne,rase diri ne sangat noob..majoriti speaking kot..pegh..memang noob english lagi la time tu..pastu dok hostel lak..kire first time dok jauh dari family..tapi sekolah ne takdela jauh sangat dari rumah..ade la lebih kurang 10km je..

Kat sekolah ne aku aktif ngan Kelab Seni Foto (KSF)..zaman sekolah menengah memang macam-macam kita belajar,not only bout education but life..suka duka zaman ne memang banyak,tak terkata..


Main building kat KGV..



Time form 4 amik aliran sains Iktisas..kirenye belajar Fizik,Chem tapi takde Bio..bio ganti dengan akaun..result PMR & SPM kat skul ne not bad,menepati jangkaan..

P/s : Kelas-kelas time kat KGV ne..1 Muzaffar, 2 & 3 Iskandar, 4 & 5 Izzudin..antara yang unik ngan sekolah ne,die ade terowong untuk ke padang & lagu sekolah dalam bahasa ingeris..



4.Zaman pas sekolah.. (matrik)


Pilihan pas skul..?? Poly,diploma,STPM..?? Dapat tawaran Dip kat UITM Lendu,tapi matrik jugak yang menjadi pilihan.. =)



Port study : Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan (KMNS)
Lokasi     : Kuala Pilah,Nogori Sombilan
Masa       : Umur 18-19..




KMNS,gemilang terus terbilang~..hohoho..kat matrik,ade 3 pilihan aliran = Hayat,fizik & akaun..semestinye masuk ke sana pilih amik kos akaun..matrik relax sikit,ade 4 subjek je masuk exam..


Study kat matrik 1 tahun je..tapi matrik best..!! Dapat praktikum A2P3..tapi populasi laki kat matrik memang tak ramai..matrik N9 ne memang matrik pilihan first dulu..parent mintak amik dekat je,senang tak berapa jauh dari rumah (still dalam N9 kan)..


P/s : 2 sem kat matrik memang kenangan manis la..sume member-member memang sporting la..lame tak lepak lame-lame ngan korang..senang-senang kite wat reunion ramai-ramai ye..




5.University Life


Pas matrik,for sure la nak masuk U kan..dan alhamdulillah,akhirnya dapat anak En Ismail & Pn Norzilah masuk ke menara gading..



Port study : Universiti Utara Malaysia (UUM @ UniUtaMa)
Lokasi     : Hutan Sintok,Kedah
Masa       : Dari 18 tahun sampai la sekarang ne..

Sekarang,sedang menuntut ilmu di UUM,Kedah..majoriti dak-dak akaun dari Matrik memang ramai yang masuk sini la..kat sini amik kos Sarjana Muda Perakaunan (Sistem Maklumat) ataupun lebih dikenali sebagai AIS..


Dpp = Dewan Penginapan Pelajar @ Residental Hall



Kat sini duduk kat DPP Tradewinds..Yeah,we love our DPP..Port Dpp terbaek,dekat dengan masjid,Mall,Pusat Kegiatan Pelajar(PKP),Library,Dewan Kuliah..jarang la nak gi kelas tu naek bas..majoriti jalan kaki je,senang & lagi cepat..


Sumber dari sini..



Kat U ne memang macam-macam pengalaman la dapat..dan still lagi learning pelbagai perkara baru sekarang ne..tak salah la pilihan masuk sini..kat sini mendidik diri ne ngan pelbagai perkara baru..

Tradesy,kelab yang paling aku aktif kat sini..Kembara,kokurikulum yang aku join..kat Dpp aku aktif ngan aktiviti-aktiviti yang ade..paling banyak join setakat ne jadi AJK Biro Protokol..tak ramai yang join protokol ne..protokol ne sesuatu yang menarik sebenarnya tau..


Family tradesy.. 


Sekarang dah semester 4 kat UUM ne..ade lagi 3 sem study & 1 sem Praktikal..pas UUM pe lak ye..?? Adakah sambung study? Keje? Tak tau lagi la camner kan..Yang penting sekarang ne kene habiskan pengajian kat sini dulu..


Me & her time my birthday celeb berlatarkan Dewan Muadzam Shah.. 


P/s : Waktu isi borang UPU,dari 8 pilihan,UUM 4 dari 8 pilihan yang de..memang sengaja pilih jauh-jauh sebab time ne la nak merantau kan..


Sampai ne je entry kali ne..tata semua..study rajin-rajin..

8 comments:

  1. cite pasal zaman sekolah jugak ye ?

    adeh, terkenang kembali saat tadika.

    sume cumel2 belaka kan2 :p

    ngee~

    study rajin2 jugak !! ^^,

    ReplyDelete
  2. okie...caye suke entry ini...

    awak nmpak comel tyme tadika..hehe

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. aku zaman tadika... tak ingat sangat...
    zamn sekolah rendah...selalu gaduh dengan budak lelaki.. ngeh3..
    zaman sekolah menengah (SMKA)... dilantik jadik pengawas.. pegang biro disiplin lagi... err..,agak garang la jugak time tue..p adik2 junior still respect+ sayang lagi...wahahaha..
    pastue matrik pahang lak... dari situ aku belajar erti persahabatan+kehidupan+ meet love at first sight...hahaha
    kat UUM lak... aku no komen.. coz mamat yg aku suka tue 1 UUM lak.. hahaha.. senyap3 jer... wahaha

    ReplyDelete
  5. Wah..kuat gaduh..hahaha..
    Biro Disiplin lak tu..wah3..
    Matrik 1st love yep..
    Jgn biarkn MrX tu camtu je yep..nnti mnysl snyp2..

    ReplyDelete
  6. sye pon matrik skrg ni..KMNS<3 smlm bru dgr taklimat psl UUM..mcm best..tapi jauh..

    ReplyDelete
  7. boleh follow blog sek (http://sktmnseripagi.blogspot.com)

    ReplyDelete
  8. Anon,UUM best,xjauh mane pun..senang je nk ke sini..papehal nk detail leh tnye sy..

    thx guru besar,dah follow~

    ReplyDelete