Followers

Sunday, February 27, 2011

Pilihan Raya,Bowling & Family Day..

Assalamualaikum Wbt & salam 1 Malaysia..

Pe habaq suma..?? Cek harap hangpa suma sihat-sihat la no..hahaha..tetibe lak aku nak cakap utara kan..takpe-takpe, den ne still sodar laie den ne asal dari solatan..

Entry kalo ne nak cite pasal Pilihan Raya,Bowling & Family Day..First nak story mory pasal pilihan raya..yang aku nak cite ne bukan pilihan raya kat luar yang nak carik ADUN or wakil Parlimen tu tapi ne pasal pilihan raya U..

1.Pilihan raya UUM

Majoriti IPT kat M'sia ne baru selesai pilihan raya tuk pilih MPP baru yang mewakili siswa-siswa kat U masing-masing ne kan..tapi kat tempat aku belajar ne @ UUM takde la gempak pilihan raya die cam U laen cam UM & UPM sebab diorang siap masuk paper bebagai kan..

Kitorang kat sini relax-relax je..yang bersepahnye poster-poster calon-calon MPP ne la kat merata U..kat UUM ne paling ramai calon aritu dari parti PERUBAHAN..then de la saingan dari geng-geng TRANSFORMASI MAHASISWA & calon BEBAS..tapi diorang ne minoriti je..even diorang ne minoriti,pe yang respek kat diorang ne ialah diorang pandai guna FB tuk bagitau orang lain kewujudan mereka..



Sebagai seorang siswa,aku tak kesah la sebenarnye sesape yang nak jadi MPP yang baru ne kan,asalkan die betul-betul la bantu kitorang warga-warga UUM ne nanti..tapi untuk vote, bagi aku penting la tuk tau pe manifesto-manifesto diorang kan..aku pun sibuk la tanye geng-geng yang bertanding ne pe manifesto diorang..tapi aku agak sakit ati gak la sebab hanya geng Transformasi,Bebas & bape orang je calon Perubahan yang respon..

Paling aku fade up kat page group Perubahan la..aku tanye soklan tapi tak respon..wat aku rase korang nak vote kitorang tapi bile pengundi-pengundi ne tanye, no respon..ade sorang due je antara calon-calon tu yang bagitau pe manifesto diorang..untuk yang respon pertanyaan aku,thankz a lot,korang wat aku rase aku memang patut vote korang,tapi sebenarnye aku cam taknak je vote calon-calon lain yang tak bagi pape respon tu..selamat undi e-voting,kene undi cukup baru leh kuar dari lab..kalo pakai kertas aku hanya akan undi yang aku tau pe diorang perjuangkan je..



Aku tak tau la U laen kan,tapi calon-calon Perubahan kat U aku ne memang pihak U tolong support diorang..poster berlambak,pastu setiap DPP de wakil kene pasang poster diorang..time diorang nak berkempen,setiap DPP de wat pengumuman & datang tengok diorang berkempen bagi tau manifesto diorang..tapi kan,serius,aku rase sangat tah pape la yang diorang cakap kat kitorang time tu sebab yang aku rase aku paham ialah diorang kate diorang akan membawa 'perubahan' kepada kitorang tapi tak spesifik kan  langsung pe jenis 'perubahan' tu..cuba la diorang ne yang nak jadi MPP,diorang sendiri yang kempen tanpa bantuan mana-mana pihak,cam geng-geng Transformasi & Bebas..at least diorang pasang sendiri poster diorang & pelik gak aku,nape DPP tak wat pengumuman ye time geng ne nak cite manifesto diorang..

Papepun, tu sume dah berlalu kan..tanggal 22hb aritu kul 9.50 pagi aku mengundi tuk jalankan tanggungjawab sebagai seorang student..lagipun kitorang dah kene bagi warning kalo tak gi undi,nanti kene 'Apung'..hmmm..apung tu ape..?? Tak perlu la aku cite kot..bia hanya warga UUM je yang tau..same day,petang tu dah dapat dah result pilihan raya kali tu..keputusannya dari 36 kerusi yang dipertandingkan:

PERUBAHAN
Menang kerusi umum 10/12
Menang kerusi CAS 6/8
Menang kerusi COB 2/3 (5 kerusi diorang dah menang tanpa bertanding time first day)
Menang kerusi COLGIS 6/8
*Total diorang kaut 29 dari 36 kerusi MPP baru..Tahniah..

TRANSFORMASI
Menang 5 kerusi..

BEBAS
Menang 2 kerusi..

Papepun, tak kira lah sape yang menang, itulah suara majoriti siswa-siswa kat UUM ne..harap korang jalankan tugas korang sebaik mungkin dalam mewakili suara-suara kitorang ye..

P/s : Ade sorang ahli family Tradesy jadi MPP..semoga beliau menjadi MPP yang berjaya..kitorang sentiasa support Wanie..lagi 1,aku tak kesah nak pakai E-voting tapi tolong la ade listkan yang calon-calon tu dari wakil mane,sebab bile just letak gambar je sangat la tak releven..

Kalo diorang ne ade,aku akan vote tuk diorang..
 "Kite bakor je sume..!!"

 "Enjit-enjit semut,sape sakit naek atas"..


2.Bowling

Panjang gak sey aku cite pasal pilihan raya tadi..sori la,tetibe nak meluahkan pe yang aku rase dalam blog kan..macam tagline blog ne gak, "Tentang diriku & pape yang aku nak share"..

Next lak pasal bowling..ari yang sama iaitu hari selasa, pas mengundi aku kuar gi Jitra ngan MyDear,Ayie,Anis,& Aishah..sesaje nak enjoy-enjoy hari tu,alang-alang sume kelas takde kan time hari mengundi..lagipun dah lame sangat nak fight bowling ne ngan Aishah,sebab die bajet die cam hebat..hahaha..gurau-gurau ye aishah..

Pasal bowl ne,aku malas nak cite panjang sebab details die de kat entry ne..korang rujuk la situ ye tuk tau detail..then pas maen bowl,perut mula berkicau sebab tak berisi dari pagi & kitorang pun bergerak la ke KFC berhampiran ngan Dr Rozmey nyer pejabat kat Jitra tu..


 Gambar-gambar time kat bowling jitra & KFC..

Setelah perut semua dah kekenyangan,kitorang pun gerak la ke Changlun tuk gi C-mart sebab sekarang kat sana dah de bowl jugak & port karok yang baru..bajet nak gak try karok kat situ kan..

Bile dah sampai, pegh, penuh tu..semua stok lame-lame lak kate brother yang jaga tempat karok tu & majoriti yang karok tu dak-dak UUM..thankz la kat UNIC sebab ade bas free ke Changlun kan..memang bertambah maju sana jadinya..

Nampaknya takde rezeki la nak karok aritu,lengkali je la baru try karok sana..takkan nak terus balik je kan..alang-alang kat sana tu ayie pun de la maen game menari gune tangan kat arcade sana..hahaha..menarik game tu..korang sume leh try nanti..then kitorang pun pulanglah ke bumi Sintok yang indah lagi permai pas maen arcade tu..


3.Family Day Tradewinds

Ha..last nak cite pasal family day tradewinds..family day ne pada 25hb @ ari jumaat..kali ne nyer family day aku join jadi peserta,best sikit..yang sebelum ne time tahun lepas aku jadi AJK,jadi takde join game-game yang diorang wat..time ne la nak merasa jadi peserta lak kan..asyik jadi AJK je pun tak menarik gak..

Event ne dari pagi sampai petang..ade macam-macam aktiviti diorang wat..ade senamrobik,futsal,bola tampar,bola jaring,explorace,sukaneka & macam-macam lagi..bab-bab bersukan ne,aku memang fail la..jadi aku pun join la explorace..huhu..tak jauh pun explorace ne,sume stok kat area tradewinds ne je..

1 team ne 4 orang..my team 2 laki & 2 pempuan..ade 5 check point dlm explorace ne & tiap check point de la task kne wat..tiap-tiap team gak kne de yell masing-masing..

Untuk first check point, task yang group kitorang kene wat ialah sorang ahli kene sukarela amek 1 kertas dalam balang ne dengan tutup mate sebab de haiwan-haiwan hidup sekali ngan kertas-kertas tu..hohoho..korang nak tau haiwan pe..?? Teruskan bace,nanti korang tau..

Second checkpoint,kene gi bus stop..kat situ kene carik 5 kertas yang sama kaler ngan clue kitorang <5 minit..tapi kitorang tak jumpe 5,dapat 4 je..tak pasal-pasal muke kitorang kene conteng ngan watercolour..takpe,pertandingan tetap perlu diteruskan..

Next pit stop,kene gi kat dewan,teka lagu..setiap sorang grup member kena teka lagu rosak yang ade..grup kitorang dapat teke 2 je..lagi 2 tu kene denda menari..sorang kene shuffle & lagi sorang kena zapin..then dapat clue tuk ke tempat seterusnya..

Forth,kafe..kene sorang jadi model yang pakai baju dari surat khabar..pe lagi,kitorang pun decorate A.F.A.L (As Fast As Lightning) sorang grup member ne tuk jadi model & then die kene catwalk..selesai wat task ne dengan mudah & takde masalah..

Final place, PKP (Pusat Kegiatan Pelajar)..kat sini,kitorang kene wat task pasang pen pas pusing 10 kali..pening tu pas pusing-pusing 10 kali..then kene jalan few step ke depan tuk gi kat pen tu..tiap sorang kene wat..setel je kitorang wat tu,diorang kate kitorang dah selesai sume check point & kene lapor diri kat meja urusetia..dengan pantasnya kitorang berlari ke situ & bagi nama..

Team kitorang yang kedua sampai tapi even 1st sampai tak semestinya dia menang sebab setiap checkpoint de markah tersendiri..then dah abes tu lepak-lepak & support kawan-kawan lain yang tengah wat aktiviti..


kami menang tempat pertama..!!!


Petang tu lak,ade aktiviti2 yang relax-relax je..lebih kepada sukaneka enjoy-enjoy..ade 1 aktiviti ne nama die 'Apa Dalam K'..game ne 1 team 10 orang..de 2 team time tu..diorang kene lumba amik guli dari dalam box ne ke tempat asal diorang lari..sape cukup 10 biji guli dulu die yang menang..tapi guli tu diletakkan dalam balang yang de makhluk pagi tadi tu which is ....


Ade cacing,cengkerik & katak..

Ha..amacam..menarikkan..diorang kena amek guli-guli yang de dalam bekas tu..ne antara respon yang de time diorang kene amik guli tu..


Syaza,muke ko memang tak leh bla time ne..

Pastu de la bape game lagi yang ade..last game tuk family day ne tarik tali..Tahniah Kat blok C kerana diorang menang dalam pertandingan tarik tali tu (edisi pempuan)..yang tuk dak-dak laki confirm blok A menang sebab laki de 1 blok je..

P/s : Tahniah kat Hafiz (Pengarah Family Day ne) & semua AJK-AJK die sebab wat macam-macam tuk jayakan program ne..

Panjang lak entry aku kali ne kan..tahniah kat korang yang sanggup bace tiap patah perkataan yang aku taip ne sampai ending..thankz yep sebab sudi bace..nyte-nyte semua..tdo elok-elok tau.. 

Kucing ne memang suke tido..jeles tengok die lena je tido kat mane-mane pun..

*Arrrghhh..tensyen arsenal kalah last minit..!!!

No comments:

Post a Comment